Förintelsens Minnesdag

Ja.. dagen har väl varit ganska normal. Vi hade tyvärr ingen sång, vår lärare var sjuk ( :S ), vi hade matteprov....ahhh, men det kändes helt okej. Inte jättelätt, men inte heller supersvårt. Så ja, det hoppas jag går bra!

Vi (iallafall jag, Wilma och ja, hela klassen) fick en dramatisk första lektion, C:arna  (klass 6c) kom in till oss, och vi trodde väl att vi skulle gå igenom matten eller något. Men istället kommer vår lärare in och säger:

"Jag fattar inte att ni kan vara så glada, har ni inte hört vad som har hänt senaste timmarna?"

Men jag trodde väl att han skulle berätta något om att det hade hänt något i vår lilla stad, men.. nej. Istället säger han:

"Sverige ligger i krig? Har ni inte hört det?
Sverige vill inte heller ha något med Öland att göra, så de sprängde ölandsbron imorse. Och alla ölänningr kommer att få Ö-pass och ett synligt Ö på kläderna.
Pojkar som är 12 år och äldre kommer att få jobba i kalkstensgruvorna och tjejerna mellan 10 och 18 som är oskuld kommer att transporteras till Sverige.
Stefan Löfven bestämmer nu över Sverige, han är vår diktaktor"

Ja.. som ni kanske förstår så lät det väldigt konstigt. Men han hade gjort powerpoint om olika regler och sånt som vi var tvungna att följa frånochmed nu.

Fast det var ju då bara "skoj". Han skulle bara få våran uppmärksamhet (det fick han)
Det är nämligen Förintelsens Minnesdag, man ska alltså minnas dagen då Judarna släpptes fria (de som fortfarande levde i konsentrationslägrerna) från Hitlers diktatur.



Det kanske låter lite konstigt att vi trodde på det, men om man hade vart där så skulle man förstått.
Lasse var väldigt allvarlig och det var väldigt verkligt. Men jag började tvivla när han pratade om reglerna. Jag kännde nämligen igen de från historia- och religionsböckerna.

Herregud. Vi blev jätterädda (!!) och tänk då om det var på riktigt. Tänk att vara jude. Stackarna!

Väldigt konstig inledning på en Fredag..., lite svårt att släppa tankarna och fokusera på matteprovet :)

Om du vill läsa mer om Judarna/Förintelsens Minnesdag

Postat av: Carina - inspirera

Det låter som en riktigt omtumlande fredagsmorgon! En mycket viktig dag att minnas och många tankar som kommer...

Nu ser jag fram emot fredagsmyset :)



Kramen

2012-01-27, 19:08:18 - URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: Sofia [fotoblogg]

Svar: Tack! (:

2012-01-27, 19:15:32 - URL: http://sofiabjorkesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: