Lite om ordklasser och sånt

Idag har vi haft: So, vi gjorde ett arbete om poliserna (wilma och jag...visste ni att det finns ca. 16.000 poliser i sverige??) och redovisade, oförberett..,
Idrott, vi hoppade längd och stötte kula, gick sådär, men det var kul!,
Set, vi gjorde en lek och pratade lite,
Sv, vi lärde oss om de 9 olika ordgrupperna, fast har bara lärt oss 5:

Substantiv: något man kan sätta ett, en eller flera framför.
Verb: något man gör
Adjektiv: något man är
Preposition: lägesord (på, under, framför)
Pronomen: du, jag, vi, ni- sitt, sina sin
Räkneord: ordningstal, grundtal
Tror att det är rätt :)

Det som jag tycker har varit intressantast (är det ett ord?) är nog grammatiken, sv. Intressant helt enkelt!

Har oxå bytt platser, och möblering. Ser inte smartboarden så bra, men får väl flytta mig när den är på..och är helt okej grannar. Sitter nära Maria och Hannah! Så, klagar inte, helt okej platser!!

Ikväll, om 10 min, ska jag laga chili con carne. Ska bli gott! Sedan efter det ska jag läsa lite no, öva på manuset, engelska, lite glosor kanske, eller översätta! Jag kanske ska ta fram fiolen oxå!!
Blir antagligen en liten promenad senare ikväll oxå. Är redan rätt trött, så blir ingen lång kväll!

Så..nu får jag väl börja laga mat, så att vi får lite mat :)



Postat av: Carina - inspirera

Låter som om det har varit en bra dag!

Chili con carnen blev supergod - tack så mycket för maten ;)

En promenad hann vi också med... och lite TVmys...

Kramen.

2011-09-15, 06:44:21 - URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: julia welander

bra jonna <3 nu vet jag vad jag behövde veta från en skoldag !! inte lätt när man e sjuk :( btw .. vart sitter jag ? :D

2011-09-15, 07:58:46 - URL: http://myjulssanlife.blogg.se/
Postat av: Hilma<

Ordaklasser är inte det roligaste jag vet....Men man är ju olika me. He, he;)



Hoppas du mår bättre i mon..alla tycktye synd om dig när du gick hem:(

2011-09-15, 18:41:34 - URL: http://elsasussi.blogg.se/
Postat av: © ISABELLA | www.iisabellaeriksson.blogg.se

SV: Det va gott också!

2011-09-15, 19:05:58 - URL: http://iisabellaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: